Σάββατο 5 Δεκεμβρίου 2009

Τι είναι χιονοδρομικό κέντρο και ποιος ο ρόλος του?



Το 90% των οχημάτων που κινούνται τους δρόμους απόστασης 20 χιλιομέτρων από χιονοδρομικό κέντρο έχουν άμεσο ή έμμεσο προορισμό το χιονοδρομικό κέντρο.
To χιονοδρομικό κέντρο είναι:
Μια επιχείρηση η οποία προσφέρει στον χιονοδρόμο τουρίστα τις απαιτούμενες εγκαταστάσεις (αναβατήρες , πίστες κατάβασης) για το άθλημα της χιονοδρομίας.
Χώρος οριοθετημένος για το άθλημα της χιονοδρομίας, περιλαμβάνει, αναβατήρες , πίστες κατάβασης, χώρους εξυπηρέτησης (parking, εστιατόρια, χώρους πρώτης ανάγκης, ιατρεία ). Κύρια ευθύνη της διοίκησης η ορθή και έγκαιρη λειτουργία των αναβατήρων και η ασφαλή προετοιμασία και οριοθέτηση των πιστών καθώς και η επισήμανση των επικίνδυνων σημείων στον χώρο ευθύνης του χιονοδρομικού.
Τα κέρδη των χιονοδρομικών, οπότε και η βιωσιμότητα τους, εξαρτώνται άμεσα από την προσέλευση του κόσμου, ο οποίος ως κριτήρια επιλογής θέτει την αξιοπιστία λειτουργίας των αναβατήρων, την ποιότητα παροχής υπηρεσιών (χρόνους ανάβασης ,ποιότητα πιστών) , το κόστος παροχής υπηρεσιών.
Ιδιαιτερότητα σημαντική ότι η χιονοδρομία είναι σπορ υπαίθριο και απαιτεί ιδιαίτερες περιβαλλοντολογικές συνθήκες πολλές από τις οποίες είναι επικίνδυνες για την υγεία του ανθρώπου.
Λόγο της ιδιαιτερότητας του χώρου και της εποχικής περιόδου, όπου μπορεί να ασχοληθεί κάποιος με το άθλημα αυτό, είναι αναμενόμενο ότι θα πρέπει να αντιμετωπίσει δυσμενή καιρικά φαινόμενα, κάτι το οποίο πρέπει να είναι αποδεκτό από οποιονδήποτε, πριν αποφασίσει να ασχοληθεί με το άθλημα αυτό, καθώς και ο επιχειρηματίας- επιχείρηση η οποία αναλαμβάνει να προσφέρει τις υπηρεσίες της, καθώς και οι υπάλληλοι της θα πρέπει να είναι διατεθειμένοι να εργαστούν και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες.

Τουριστική Χιονοδρομία και ασφάλεια
Ασφάλεια οδικού δικτύου
Ασφάλεια δρόμων, όχι όσον αφορά την εθνική οδό, αλλά το κομμάτι του επαρχιακού δρόμου, Μερικές ιδιαιτερότητες που αξίζουν επισήμανσης είναι:
1. Επωφελούμενος, οπότε και άμεσα ενδιαφερόμενος, για την ασφαλή μεταφορά των επισκεπτών είναι το χιονοδρομικό κέντρο, και οι οικονομικά εξαρτώμενοι και επωφελούμενοι, από την επίσκεψη των τουριστών-χιονοδρόμων στην ευρύτερη περιοχή (μαγαζιά, δήμος, νομαρχία, κράτος)
2. Υποχρέωση-ευθύνη, για την ασφαλή κατάσταση και χρήση του επαρχιακού δρόμου έχει η πολιτεία (νομαρχία, δημοτικό διαμέρισμα, τοπική αυτοδιοίκηση )
Συνοπτικά μπορούμε να πούμε ότι, εάν θέλουν οι επιχειρηματίες των χιονοδρομικών και της γύρο περιοχής και όποιος επωφελείται από αυτά, να τα βλέπει γεμάτα με κόσμο πρέπει να μεριμνεί για την ασφαλή μεταφορά προς και από αυτά, των πελατών τους καθ όλη την διάρκεια της ημέρας. Αυτό σημαίνει συνεχής εποπτεία, αξιολόγηση και άμεση παρέμβαση όποτε κρίνεται αναγκαίο αντίστοιχα με το τι γίνεται στα χιονοδρομικά κέντρα του εξωτερικού.
Στην Ελλάδα αναμφίβολα έχουμε μειωμένα έσοδα των χιονοδρομικών και μη επιλογής από τους χιονοδρόμους τουρίστες ως προορισμό, λόγο έλλειψης εμπιστοσύνης από τους οδηγούς για την κατάσταση του οδικού δικτύου και ιδιαίτερα όσον αφορά τον εκχιονισμό των δρόμων και της δυσάρεστης εμπειρίας σε πολλούς επισκέπτες, από έλλειψη οργάνωσης.
Μερικές προτάσεις μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω
Για την πρόσβαση στο χώρο στάθμευσης του χιονοδρομικού θα πρέπει να υπάρχουν εάν είναι δυνατών, τουλάχιστον δύο δρόμοι για λόγους ασφάλειας. Σε περίπτωση πολύωρου εγκλωβισμού του δρόμου θα πρέπει να υπάρχει δεύτερη οδός ασφαλούς αναχώρησης από το χιονοδρομικό, διότι και σε περίπτωση χιονόπτωσης δεν θα μπορέσουν να επέμβουν τα εκχιονιστικά όπως έχει συμβεί σε πολλές περιπτώσεις.
Η ανάβαση των χιονοδρόμων ξεκινάει από τις 7:00, οπότε θα πρέπει η κατάσταση του δρόμου να είναι ασφαλής για να μπορέσει να εξυπηρετήσει την διέλευση του κοινού, θα πρέπει να ελέγχεται ο δρόμος για χιονοκάλυψη και παγοποίηση για να γίνονται έγκαιρα οι απαραίτητες ενέργειες για την ασφαλή άφιξη των χιονοδρόμων στα χιονοδρομικά κέντρα.
Αυτό σημαίνει ότι ενέργειες για το επιθυμητό αποτέλεσμα (δηλαδή την ασφαλή μεταφορά των επισκεπτών του χιονοδρομικού κέντρου σε αυτό) θα πρέπει να ξεκινήσουν πριν τις 6:00. Η εποπτεία του οδικού δικτύου θα πρέπει , ανάλογα και με τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν, να γίνεται καθ όλη την διάρκεια παραμονής των επισκεπτών στο χιονοδρομικό, για την ασφαλή άφιξη και αναχώρηση των επισκεπτών.
Απαραίτητη είναι η τοποθέτηση εμφανών πινακίδων , στα σημεία εξόδου από την Εγνατία οδό σε κάθε κόμβο που οδηγεί στο χιονοδρομικό και στα χωριά πριν την αρχή της ανάβασης προς το χιονοδρομικό , οι οποίες να ενημερώνουν για την κατάσταση των δρόμων (οι πινακίδες μπορούν να τοποθετηθούν και να προσφέρουν και έσοδα καθώς θα μπορούν ταυτόχρονα να χρησιμοποιηθούν για διαφημιστικούς σκοπούς).
Τοποθέτηση πινακίδων με σχεδιάγραμμα του δρόμου και την επισήμανση των επικίνδυνων σημείων των δρόμων (κατολισθήσεις , ενδεχόμενη πάγοποίηση). Τα σημεία στον επαρχιακό δρόμο που οδηγεί στο χιονοδρομικό είναι γνωστά στους ντόπιους και μπορούν να καταγραφούν καθώς πάγοποίηση συμβαίνει συχνά κάθε χρόνο στα ίδια σημεία. Έχουμε θρηνήσει νεκρούς σε σημεία γνωστά και η παρέμβασή όλων μας πρέπει να είναι άμεση ώστε να μη θρηνήσουμε άλλους για σημεία που είναι γνωστά και η υποχρέωση της τροχαίας είναι να έχει επισημάνει.
Δημιουργία χώρων στάθμευσης για τοποθέτηση αντιολισθητικών αλυσίδων και χώρους προσωρινής (υποχρεωτικής) προσωρινής στάσης των λεωφορείων και φορτηγών σε ώρες αιχμής για την αποσυμφόρηση του δρόμου εάν αυτό απαιτείται.
Βραδινή προετοιμασία δρόμου: Πολλές φορές τα εκχιονιστικά δεν κάνουν καμία ενέργεια τις βράδυνες ώρες, με αποτέλεσμα την αναμονή το πρωί για τον εκχιονισμό του δρόμου, ή την έκθεση πολιτών σε κίνδυνο λόγο της παγοποίησης και χιονόστρωσης δρόμων που θα μπορούσαν να είχαν εκχιονιστεί. Επίσης να μη ξεχνάμε τα μειωμένα έσοδα των χιονοδρομικών λόγο απλά της έλλειψης εμπιστοσύνης από τους οδηγούς στον εκχιονισμό των δρόμων.
Συνεχής εκχιονισμός του δρόμου: 24-ωρη κάλυψη όταν οι συνθήκες το απαιτούν με εκχιονιστικά, ακόμα και όταν είναι ανοιχτό το χιονοδρομικό ώστε να διευκολυνθεί η κάθοδος το απόγευμα. Έχει συμβεί πολλές φορές επειδή τα εκχιονιστικά δεν έκαναν καμία ενέργεια κατά τη διάρκεια της ημέρας, μποτιλιάρισμα διάρκεια 5 ωρών με αποτέλεσμα την έκθεση Ελλήνων πολιτών σε κίνδυνο μετά την επίσκεψη σε χιονοδρομικό.
Προς την τροχαία η πρότασή είναι από τις 6 το πρωί να γίνεται εκτίμηση κατάστασης δρόμου που να επαναλαμβάνετε ανά μισή ώρα και σήμανση των σημείων που:
1. Είναι επικίνδυνα για τους οδηγούς
2. Πρέπει να τοποθετήσουν ΟΛΟΙ όσοι δεν έχουν χιονολάστιχα ή τετρακίνηση και λάστιχα χειμώνα αλυσίδες. Το σημείο αυτό να επανεκτιμείται ανά μισή ώρα και σε κάθε περίπτωση να είναι σημείο που δεν παρεμποδίζετε η κυκλοφορία.
ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΟΥ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΟΥ (ΟΧΙ ΕΠΙΣΗΜΑ ΑΛΛΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ) ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ, ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΧΙΟΝΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΡΘΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΠΕΜΒΑΣΗ ΑΠΕΓΚΛΩΒΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΓΚΥΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΕΛΑΤΩΝ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΔΡΟΜΩΝ
Ασφάλεια λειτουργίας Χιονοδρομικού
-Έγκαιρη λειτουργία του χιονοδρομικού εφόσον το επιτρέπουν οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες , αναβατήρες πίστες, μέτρα ασφαλείας και ο ολοκληρωμένος έλεγχος του συνόλου του χιονοδρομικού κάθε ημέρα από τους πιστέρ και τους χειριστές όσον αφορά τις συνθήκες ασφαλέιας σε αναβατήρες, πίστες και τους υπόλοιπους χώρους του χιονοδρομικού.
Βασική παράμετρος από το άνοιγμα του χιονοδρομικού και μετά είναι και η ύπαρξη ή μη ασθενοφόρου και ιατρού εξειδικευμένου στα χιονοδρομικά κέντρα. Σε όλα τα Ελληνικά χιονοδρομικά δεν υπάρχουν τα απαραίτητα διαγνωστικά μέσα για τους πιο συχνούς τραυματισμούς σε απόσταση πολλές φορές άνω της μισής ώρας. Δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχει η μέγιστη δυνατότητα διάγνωσης, περίθαλψης και διακομιδής τραυματιών στο Χιονοδρομικό.
Αναβατήρες και εγκαταστάσεις
Οι αναβατήρες θα πρέπει να έχουν ελεγχθεί ότι μπορούν να λειτουργήσουν με ασφάλεια και σε περίπτωση προβλήματος να γίνουν έγκαιρα οι απαραίτητες ενέργειες για την αποκατάσταση τους. Έχουν συμβεί τραυματισμοί από πτώση κομματιών πάγου από αναβατήρα πάνω σε χιονοδρόμους.
Ανάλογα με τις αναμενόμενες καιρικές συνθήκες θα πρέπει να λαμβάνονται μέτρα για την ορθή και έγκυρη λειτουργία των αναβατήρων από τη προηγούμενη μέρα. Αυτό σημαίνει ότι με το κλείσιμο λειτουργίας θα πρέπει να γίνεται έλεγχος των αναβατήρων και προετοιμασίας τους για την επόμενη μέρα και ανάλογα των καιρικών συνθηκών που επικρατούν και αναμένονται κατά τις βραδινές ώρες, να λαμβάνονται τέτοια μέτρα ώστε να επιτραπεί η λειτουργία τους την επομένη με ασφάλεια.
-Ανάλογα με τις απαιτήσεις της άδειας λειτουργίας χιονοδρομικών δημιουργία ενιαίας επιτροπής, από εξειδικευμένα άτομα, για την αξιολόγηση της κατάστασης των ορεινών όγκων που καταλαμβάνουν τα χιονοδρομικά, πριν και κατά την διάρκεια της σεζόν. Αξιολόγηση του εξοπλισμού και των εγκαταστάσεων πριν την έναρξη της σεζόν και περιοδικός έλεγχος αξιολόγησης λειτουργίας των εγκαταστάσεων (αναβατήρες, πίστες), έλεγχος και πιστοποίηση τεχνικής κατάρτισης υπαλλήλων που είναι υπεύθυνοι για την συντήρηση και λειτουργία των αναβατήρων και των πιστών.
-Την ανάρτηση πινακίδων με τοπογραφικό χάρτη των εγκαταστάσεων του χιονοδρομικού, που να αναφέρει, αναβατήρες , πίστες, δυναμικότητα αναβατήρων, επικίνδυνα σημεία δίπλα και μέσα στις πίστες.
Η ανάρτηση πινακίδων στις εισόδους των χιονοδρομικών, και η διανομή φυλλαδίων με την αγορά εισιτηρίου, τοπογραφικού χάρτη της περιοχής ο οποίος να αναφέρεται στις εγκαταστάσεις του χιονοδρομικού να επισημαίνει τα επικίνδυνα σημεία , γκρεμούς , χαράδρες, σημεία πτώσης βράχων, επικίνδυνα σημεία που επικαλύπτονται από τα χιόνια. Επίσης τηλέφωνα ανάγκης, ενέργειες διάσωσης και έκτακτης ανάγκης
Οι χιονοδρόμοι πρέπει να υποχρεούνται να διαβάζουν τους χάρτες αυτούς και να τους έχουν συνέχεια μαζί τους όπως γίνεται στο εξωτερικό.
Οι χάρτες αυτοί θα χρησιμεύουν για την ενημέρωση οποιασδήποτε ορεινής αθλητικής δραστηριότητας.
-Συνεχής και αδιάκοπη οπτική επαφή εργαζομένου με τηλεχειρισμό καθόλη τη λειτουργεία του χιονοδρομικού κέντρου.
-Παρουσία χειριστή και παροχή συμβουλών και βοήθειας σε όποιον χιονοδρόμο τη χρειάζετε. Πολλες φορες οδηγήθηκαν με ελαφριά κατάγματα και για ράματα, χιονοδρόμοι στο νοσοκομείο λόγο ατυχήματος αρχαρίου στη βάση του λιφτ ενώ ο χειριστής δεν ήταν εκεί.

Ασφάλεια πιστών χιονοδρομικών
Τα πιο πολλά, ελαφρά ευτυχώς, αλλά αρκετά για να κρατήσουν έναν Έλληνα πολίτη μήνες εκτός εργασίας ατυχήματα, οφείλονται στην Ελλάδα απλά στο κακό στρώσιμο πιστών και στις ανωμαλίες σε αυτές. Αυτό με τη σειρά του οφείλετε είτε στα μη επαρκή μηχανήματα στρωσίματος(ρατράκ) που διαθέτουν τα χιονοδρομικά, είτε στο ωράριο που στρώνονται οι πίστες. Στην Ευρώπη τα χιονοδρομικά που έχουν πίστες μεγάλης κλίσης διαθέτουν ρατράκ με βίντσι ενώ στην Ελλάδα λίγα διαθέτουν και ακόμα πιο λίγα το χρησιμοποιούν συχνά. Επίσης το στρώσιμο γίνετε από ρατράκ που στρώνουν δίπλα-δίπλα δυο-δυο ενώ στην Ελλάδα σπάνια. Η πολιτεία και οι γύρω περιοχές πρέπει άμεσα να βοηθήσουν το χιονοδρομικό να αποκτήσουν τα απαραίτητα μηχανήματα και να διαθέτουν στο απαιτούμενο ωράριο το απαιτούμενο προσωπικό που θα μειώσουν τους τραυματισμούς Ελλήνων πολιτών καθώς και τη θεσμοθέτηση τρόπου στρωσίματος ώστε να υπάρχουν Ευρωπαϊκά στάνταρ ασφαλείας.
Ο δεύτερος σημαντικότερος λόγος ατυχημάτων είναι η ελλιπής σήμανση ορίων πιστών. Το αποτέλεσμα είναι συνεχείς τραυματισμοί λόγο του ότι πολλές φορές η πίστα είναι δυσδιάκριτη και ο χιονοδρόμος με μεγάλη ταχύτητα και χωρίς προειδοποίηση, βρίσκεται σε αφράτο-παγωμένο χιόνι, ανάλογα με τις συνθήκες. Πρέπει άμεσα να θεσμοθετηθεί η σήμανση των ορίων των πιστών με τα στάνταρ κάποιας χώρας της Ευρώπης ώστε να μην υπάρχουν άλλα ατυχήματα για αυτόν τον λόγο
Στα Ελληνικά χιονοδρομικά είναι συχνό το φαινόμενο της πυκνής ομίχλης. Πολλά ατυχήματα που έχουν οδηγήσει σε σοβαρούς τραυματισμούς και θανάτους έχουν συμβεί που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί. Από την εμπειρία στα χιονοδρομικά κέντρα του εξωτερικού πρέπει άμεσα να καταγραφούν τα σημεία που με πυκνή ομίχλη μπορούν να οδηγήσουν έναν χιονοδρόμο σε επικίνδυνες καταστάσεις. Στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες βλέπουμε συχνά χιλιόμετρα φρακτών από σχοινιά ή άλλο υλικό που πρακτικά καθιστούν αδύνατη την έκθεση σε κίνδυνο χιονοδρόμου.
Η δεύτερη παράμετρος ατυχημάτων λόγο της μειωμένης ορατότητας είναι το ατύχημα εντός πίστας λόγο κακό στρωσίματος πιστών και μη σήμανση των ορίων της πίστας. Αμέτρητα ελαφρά και όχι μόνο ατυχήματα έχουν συμβεί για αυτό το λόγο και τα χιονοδρομικά άμεσα πρέπει στα ευρωπαϊκά δεδομένα να λάβουν μέτρα ασφαλείας όπως έχουν καταγραφεί στις δύο προηγούμενες παραγράφους. Επίσης είναι αναγκαία η ενημέρωση χιονοδρόμων σε περίπτωση ομίχλης για την κατάσταση και την επικινδυνότητα των πιστών καθώς και η προτροπή να αποφεύγουν οι χιονοδρόμοι μέτριας ικανότητας κάποιες πίστες
Κάθε μέρα θα πρέπει να γίνεται αναγνώριση όλων των πιστών και εκτίμηση της κατάστασής τους πριν δοθούν σε χιονοδρόμους. Σε περίπτωση μη άρτιας προετοιμασμένης πίστας καθώς και πίστας με πέτρες, πρέπει να υπάρχει άμεση, ξεκάθαρη και εκτεταμένη ενημέρωση των χιονοδρόμων κατά τη διάρκεια έκδοσης της κάρτας τους, στις βάσεις των αναβατήρων και στην αρχή κάθε πίστας με ηχητικά και οπτικά μέσα, αλλά και προφανώς στα επικίνδυνα σημεία με σήμανση μέσα στις πίστες. Τα πιο πολλά ατυχήματα έχουν συμβεί λόγο πίστας που χιονοδρόμος μέτριας ικανότητας έχει κατέβει στο παρελθόν με επιτυχία, αλλά δεν ήταν σε καλή κατάσταση για κάποιον λόγο καθιστώντας την πίστα σαφώς μεγαλύτερης δυσκολίας.
Επίσης η εκτίμηση της κατάστασης των πιστών πρέπει να είναι συνεχείς και να ανανεώνονται οι προειδοποιήσεις προς τους χιονοδρόμους, στις βάσεις των αναβατήρων αλλά και μέσα στις πίστες με σήμανση για την κατάστασή τους. Συχνά ατυχήματα συμβαίνουν επειδή σε μια πίστα εμφανίστηκαν πέτρες και πολλές φορές το χιονοδρομικό το επισημαίνει μετά το ατύχημα. Στην Ευρώπη υπάρχει έλεγχος πιστών κατά τη διάρκεια της ημέρας και άμεση σήμανση των σημείων που πίστα γίνετε επικίνδυνη.
Μια άλλη πολύ σημαντική παράμετρος ατυχημάτων είναι η παρουσία, ζώων, snowmobile και το συχνότερο ανθρώπων μέσα σε πίστες χιονοδρομίας. Σε κανένα χιονοδρομικό του εξωτερικού δεν επιτρέπετε η παρουσία στις πίστες των παραπάνω και τα σημεία που επιτρέπετε είναι σημεία σημειωμένα για τους χιονοδρόμους, ως σημεία χαμηλής ταχύτητας. Πολλά ατυχήματα έχουν συμβεί στα Ελληνικά χιονοδρομικά που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί.
Ας μην ξεχνάμε τέλος τα ατυχήματα που έχουν συμβεί λόγο ολισθηρότητας σε δρόμους, σαλέ και καφετέριες λόγο του ολισθηρού οδοστρώματος σε πεζούς χιονοδρόμους. Επιτέλους δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχει αντιολισθητικό υλικό όπως σε όλα τα χιονοδρομικά κέντρα του εξωτερικού.
Τέλος μια παράμετρος πολυσύνθετη, αλλά υπεύθυνη για τα πιο πολλά σοβαρά ατυχήματα, με θύμα κυρίως χιονοδρόμο, είναι η ταχύτητα που αναπτύσσουν κάποιοι χιονοδρόμοι. Μη ξεχνάμε ότι σε κάποια χιονοδρομικά του κόσμου αφαιρούνται άμεσα οι κάρτες σε όποιον κρίνουν ότι κινείτε με υψηλή ταχύτητα και σε άλλα υπάρχουν πρόστιμα και προειδοποιήσεις. • Επιτρεπόμενη ταχύτητα κοντά σε βάσεις αναβατήρων
• Σήμανση σημείων χαμηλής ταχύτητας
• Οριοθέτηση ταχύτητας ασφαλείας για κάποιες πίστες ειδικά αρχαρίων
• Αφαίρεση κάρτας για χιονοδρόμους που δεν κινούνται στα όρια ασφάλειας
• Διαμόρφωση ξεχωριστών χώρων για αθλητές
Ενημέρωση-εκπαίδευση από πλευράς τουριστών-χιονοδρόμων
Να διαμορφώσουμε ένα ενημερωτικό φυλλάδιο για την ασφάλεια στο χιονοδρομικό που να δημιουργεί συνείδηση και συμπεριφοράς ασφαλείας σε όλους μας. Αυτό θα περιλαμβάνει:
-Απαραίτητα προληπτικά μέτρα ασφαλείας ταξιδιού, έλεγχος κατάστασης αυτοκινήτου και εξοπλισμού αντιμετώπισης έκτακτων καταστάσεων ( για αντιμετώπιση καταστάσεων χιονόπτωσης, χιονοκάλυψης και παγοποίησης δρόμου), πριν ξεκινήσουμε, να γνωρίζουμε τα τηλέφωνα ανάγκης για των υπηρεσιών στην περιοχή που πάμε, ενημέρωση για κατάσταση δρόμων, ενημέρωση για καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή προορισμού.
-Πριν και κατά την διάρκεια της ημέρας στο χιονοδρομικό
Πριν την αναχώρηση έλεγχος εξοπλισμού (πέδιλα, δέστρες, μπότες, κατάλληλα ρούχα, σακίδιο με είδη ανάγκης).
Όταν φτάσουμε στο χιονοδρομικό και πριν πάρουμε τα βουνά, ενημέρωση για την κατάσταση του χιονοδρομικού, να έχουμε μαζί μας πάντα χάρτη με τις πίστες του χιονοδρομικού, εκτίμηση κατάστασης πιστών, σεβασμός στις υποδείξεις και στις σημάνσεις του χιονοδρομικού (αλλιώς σε οποιαδήποτε περίπτωση να ξέρουμε ότι εάν συμβεί κάτι είναι ευθύνη δική μας και όχι του κέντρου)
-Συμπεριφορά στο χιονοδρομικό κέντρο
1.Ο χιονοδρόμος είναι υποχρεωμένος να συμπεριφέρεται κατά τέτοιο τρόπο που να μην κινδυνεύει η σωματική ακεραιότητα των υπολοίπων γύρω του
2.Ο χιονοδρόμος πρέπει να διατηρεί τον απόλυτο έλεγχο της ταχύτητάς του. Είναι υποχρεωμένος να κινείται με την ανάλογη ταχύτητα των δυνατοτήτων, πάντα σε συνάρτηση με τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες ,δηλαδή:κατάσταση χιονιού, ορατότητα, εμπόδια ,κτλ.
3.Ο χιονοδρόμος που προηγείται (έστω και αργά) έχει πάντα προτεραιότητα
4.Προσπερνώντας άλλο χιονοδρόμο πρέπει πάντα να κρατάμε μια απόσταση ασφαλείας ώστε ο προπορευόμενος να έχει χώρο για οποιαδήποτε αλλαγή κατεύθυνσης
5.Πριν από κάθε ξεκίνημα, πρέπει να ελέγχουμε προς τα επάνω για την αποφυγή συγκρούσεων
6.Αποφεύγουμε να σταματάμε σε αθέατα, στενά ή στην μέση της πίστας
7.Ο χιονοδρόμος που ανεβαίνει ή κατεβαίνει πεζός μια πίστα, πρέπει να κινείται πάντα στο πλάι
8.Δεν παραβιάζουμε τα απαγορευτικά σήματα και φροντίζουμε να προφυλάξουμε και τους άλλους από τέτοιες παραβιάσεις
9.Σε περιπτώσεις ατυχημάτων, είστε υπεύθυνοι να βοηθήσετε προς διευκόλυνση της ομάδας των Πρώτων Βοηθειών
10.Επιδεικνύουμε πάντα σωστή συμπεριφορά όταν υπάρχει “ουρά” στους αναβατήρες. Δεν σπρώχνουμε και δεν παραβιάζουμε την σειρά των άλλων

Δεν υπάρχουν σχόλια: